Expedice Rumunsko I. část = RETEZAT

11. 9. 2008 21:45
Rubrika: Expedice

Pátek 15.8.: Letos začínala expedice mší v kapli na Petrově. Jelikož jsem stála zrovna nejblíž, "chytla" jsem přímluvy. Kázání bylo krátký, bo si ho o. Roman zapomněl v autě. Během mše byl pořádnej slejvák. Před požehnáním o. Roman prohlásil, že až vyjdem ven, pršet nebude. Fakt přestalo :-) Nastupovali jsme u městských lázní a rozjeli se s hodinovým zpožděním. Před odjezdem jsme s Irčou řešily, kde budem sedět. Záhadně byl obsazen celej  bus, i když je nás prej málo. Myslím, že 37. Nakonec jsme spolu seděly. Jeli jsme přes Slovensko a přestávkovali až v Maďarsku. WC - 50centů + kupón na slevu nákupu. Tak jsme se čtyři složily a koupily si tvarohový dort za kupóny. Následovalo rádio Drákula se svýma vtipnýma postřehama ze dne. Pak jsme se dívali na film o Banátu - o jeskyních. Nakonec byla modlitba a oficiální spánek.

V sobotu jsme byli vzbuzeni v 1:15 na hranicích s Rumunskem a zjistili jsme, že už je 2:15. Posun času. Moc jsem toho nenaspala. Na poutní místo Maria Radna jsme dojeli ještě za tmy. Vzhledem k tomu, že Scania, když zastaví, nefunguje klimatizace, začalo být nepředstavitelný vedro, což kupodivu spícím nevadilo. Tak jsem se přes těla a trčící končetiny cpala ven. Tam jsem čekala, než se za několik hodin probudili ostatní. Ráno byla mše a pak přednáška místního kněze z Německa, co uměl osm jazyků. Terka překládala z němčiny. Řekl nám taky pověst o kameni s podkovou v obraze. Prej kdo se ho dotkne, určitě se někdy vrátí. Já jsem tomu moc nevěřila, tak jsem se dotkla. Schválně, co se stane? Busem jsme pokračovali do Lipové, kde jsme navštívili pravoslavný kostel. Následovala cesta do hor. Tam jsme se naobědvali a vyrazili s krosnama na 4-5 denní túru pohořím Retezat. Do kempu jsme dorazili za šera a postavili stany.

V neděli jsme vstali kol půl osmé. Snídali jsme, balili stany, byla mše "na šutru". Pak jsme napustili vodu do flašek a v jedenáct hodin se rozdělili na dvě skupiny. Jedna šla údolím a druhá po hřebenu. Bylo to s báglama dost náročný. Během dne jsme vylezli dvě prudký stěny. Kolem půl páté jsme vylezli na vrchol Varful Retezat, 2.485m. Když už jsme scházeli dolů, vylezlo ještě pár nadšenců jeden kopec. Konkrétně: o. Roman, Terka, Jindřiška, Martin a Víťa a možná ještě někdo. My ostatní jsme šli k jezeru, kde jsme pak stanovali. Ti, co šli údolím přišli kol páté, my kol osmé a nadšenci o něco pozděj. Následovala večeře a spánek, Ve vedlejším stanu bylo zajímavý téma - celibát a ještě spousta dalších. Jejich debatu slyšelo několik stanů kolem. :-)

V pondělí jsme byli vzbuzeni o půl osmé. Celou noc byla děsná kosa a foukal větr. Snídali jsme musli a čaj, byl breviář v počtu asi devíti lidí. Pak jsme balili malý batůžky a šli na nejvyšší horu Retezatu - Varful Peleaga 2.509m, kam jsme došli v 10:35. Shora bylo vidět, odkud jsme včera šli. Nádhernej byl kopec Retezat, ze kterýho včera díky mrakům a mlze nebylo vidět. Peleaga je nad kempem, vypadá blízko, ale cesta trvala hoďku a půl. Něco málo po třinácté hodině jsme zdolali druhý nejvyšší vrchol Varful Papusa 2.508m. na který nás lezlo dvanáct. Ostatní se vraceli kolem hory Retezat ke kempu, kudy jsme šli včera. My jsme došli kol čtvrté. Po příchodu jsme se koupali v tůňce v potoku, byla mša na šutru a večeře. Dobrovolný nešpory ve stanu, povídali jsme si, někteří hráli hry. Spát se šlo kol 22hod.

V úterý jsme vstali, balili věci a jedna skupina odešla s krosnama do kempu, asi dvě hodiny cesty. My ostatní se vydali k jezeru bez batohů. Cestou jsme ve skalách viděli sviště. V jezeře jsme se koupali ve studený vodě. Po příchodu zpět jsme sbalili stany a vydali se za naší první skupinkou. Před západem slunka jsme došli na hřeben, kde jsme "zakempili". Zanedlouho přišel pastýř s velkým stádem ovcí a několika oslama. Večeřeli jsme, stavěli stany, měli mšu na šutru s čelovkou, já jsem byla u ZP. Spat jsem šla kol půl jedenáctý.

Ve středu jsme vstali kol osmé, následovala rozcvička a agapé (snědly se všechny zásoby). Pak jsme se vydali za první skupinkou, která šla mezitím dál směrem k místu, kde měl přijet bus. Došli jsme je až na parkovišti, kde čekali. U busu jsme si dali chleba s nugetou (skvělá změna, proti sýru a salámu :) ) Někteří navštívili místní hospodu. Po "obědě" jsme si přerovnali svoje zavazadla a jeli k Herkulovým lázním. Tam se asi polovina lidí šla koupat - sirné lázně, asi 40 stupňů tepla. Někteří se pak vlezli zchladit do potoka. Ti, co se nekoupali mezitím uvařili večeři. Kolem 21:15 jsme odjeli směr České vesnice v Banátu, konkrétně Šumice. Po příjezdu jsme za vesnicí na louce postavili stany a ve 23:10 byla mša.