Norsko 2012 - expediční deníček - 2. část

Rubrika: Expedice

EXPEDICE NORSKO 2012 - DENÍČEK

2. část

Pondělí (večer) … Po mši jsem šla do stanu, náš byl třetí od konce. Jelikož je jediný červený, tak jsem ho snadno našla. Pobavilo mě, že poslední tři stany byly Husky - stejný. Jen ty další dva byly modrý s kouskem oranžové.

Úterý Noc byla úplně úžasná, vzbudilo mě až horko v 6h ráno :-) Jsem si sundala fusky a mikinu. Už jsem neusnula. Jen jsem vychutnávala to teplo, co nám na Hardangerviddě chybělo. Dokonce i plachta stanu zůstala suchá. Po příchodu k busu nám bylo řečeno, že jen sklidíme věci do kufru a snídaně bude někde pozděj. Za nějakou dobu jsme zastavili u benzínky. Nahrnuli jsme se do obchodu. Čokolády stály jednou tolik, co na trajektu do Norska. Tak jsem si koupila nanuka, dost velkýho, za 28NOK, s karamelem a velkým kusem čokolády. Další zastávka byla Stavkirke - dřevěný kostel se hřbitovem. Napouštěli jsme tam vodu na pití. Kostel byl zavřený. Jeli jsme dál k ledovci. Během cesty byly přednášky: O ledovci, O lososech, Co se říká o Norech,… Po vystoupení z busu jsme začli vařit čaj a já s Petrou jsme daly děckám jídlo k snídani a obědu. Musli, chleba se sýrem, máslem, pomazánkovým máslem, paštikou,… někteří si vzali do busu nutelu, nebo med. Většina děcek zmizla na ledovec. Pak mě Peťa ukecala, že půjdem taky. Pršet začlo už během cesty busem. Měly jsme pláštěnky, já sandále, Peťa pohorky. Já jsem vlezla skoro do každé vody, co jsem viděla. Ledovcová byla hodně studená. Ledovec měl modrou barvu. Z přednášky jsme se dověděli, že modrá barva je, když v ledu není vzduch. U ledovce jsem se nechala dobrovolně vyfotit. Pak jsem hnala Petru zpátky, aby na nás nemuseli dlouho čekat. Ale cestou jsme ještě potkali další lidi, z nichž jeden byl o.Roman. Po schování věcí do kufru jsme ještě čekali na pár, asi pět opozdilců, co šli pomalu. Cesta pokračovala k Trolí stěně. Zase jsme projížděli tunely a byly další přednášky: O Norské hudbě, O fotbalové lize, Polární výpravy a O dřevěných kostelech - Stavkirke. Ve 14:40 jsme dojeli do města Lom, kde mají dřevěný kostel otevřený. Větší část děcek tam šla. Vstup byl 40NOK. Rozhodla jsem se, že nikam nejdu. Nenalákala mě přednáška, bo jsem spala a neslyšela ji. Taky mě odradily mokrý sandále a pláštěnka, věci, co teď uschly by zase zmokly a prší :-) Takže počkám na reakce příchozích. Viděla jsem obrázky, jak to uvnitř vypadá. Zvenku vypadá hezčí, než zevnitř. Dívali jsme se na film Oliver Twist. Další zastávkou byl Geragenfjord, prej jeden z nejhezčích. Na prohlídku fjordu lodí jsme nejeli (viděli bysme vodopád Sedm sester). Ale zrovna odjela loď. Vodopád jsem viděla na pohledu. Prohlídka by trvala hodinu, ale my teď víc toužíme po campu s teplou vodou. Nad fjordem je Zlatá cesta. Vede ke Trolí stěně. Šli jsme tam na vyhlídku. Děcka fotily, stejně jako všechno ostatní. Pak o.Roman vytáhl svoje kolo s tím, že pojede serpentýnama před busem. Aleš projížděl zatáčky pomaleji a bezpečněji, než o.Roman na kole. Pak nás uvítal u campu pod Trolí stěnou. Postavili jsme stany, podle „architektky“ Káji ve tvaru srdce. Potom jsme šli na mši. Po mši byla večeře. Buď čočka, nebo těstoviny. My jsme měli čočku včera, tak jsme jedli těstoviny. V době mezi příjezdem a 00:30 se skoro všichni vystřídali ve sprše. Komu se nechtělo večer, vstávali dřív ráno. Já jsem došla na řadu kol půlnoci. Předtím jsem si povídala mobilem se Sui, která byla v Osové Bítýšce na Mamretýdnu.

Středa V 7h nás probudil hlas o.Romana: Vstávejte, expedice nepočká… Byla to pro mě druhá nejlepší noc. K snídani byli cornflakes, neslazený kondenzovaný mlíko, capučíno, horká čokoláda, čaj. Taky se rozdělal nějaký místní sýr, co koupil o.Roman. K obědu jsou 2 oplatky (výběr: Mila, tatranky, kávenky, margotka,…) a salám nebo sýr s chlebem. Do 9h jsme „přebalili“ věci do krosny a batůžků. V 9:05 jsme vyrazili k NP Rondane. Dnešním cílem je 2.nejvyšší hora parku. Byla modlitba a pak jsme se dodívali na Olivera Twista. Dobře to dopadlo. Info z přednášky o NP: půjdeme celkem kus po rovině, pak stoupání, asi 1.000m. Cesta má trvat 3+3h. Vyrazili jsme kol 12:30. Šlo se dlouho po rovině, prej tak 5-6km, někteří tvrdili, že možná až 10km. Pak byla kamenná čtyřstupňová hora. Napřed 1 kopec, když jsem přišla na vrchol, tak druhý kopec,… celkem čtyři. Nahoře jsem byla chvilku před 16h. 16:07 jsem začla scházet dolů. Větší část cesty jsem šla s Pájou. Dost jsme se pobavily :-) K busu jsme došly 18:38. Na místě už bylo několik lidí, co vařili: vybavuju si o.Romana, p.Kubínovou a Petru. Možná tam byl ještě někdo, nevím. K jídlu byla houbová a gulášová polívka a „morčata“ s cibulí a bramborovou kaší. Morčata jsou + - krůtí maso slovensky. Během jídla jsem ještě s několika holkama obdivovala Jardovy obrázky. Moc hezky kreslí a maluje. Ještě bylo vtipný, jak se nám po výstupu klepaly ruky. Pár lidem vypadl ešus z ruk. Já jsem hledala v kufru svou krosnu. Byla jako obvykle skoro naspodu. Neměla jsem v rukách sílu a taky se mi slušně klepaly :-) Po sbalení věcí jsme vyjeli k jezeru Gjende a dvě jezera blízko sebe, jedno modrý a druhý zelený. Ve 21:15 začlo vedení hledat nocleh. Místo bylo moc hezký, blízko tekla řeka. Večer už nebylo moc vidět. Po postavení stanů byla nabídka mše. Já jsem byla totálně „mrtvá“ už předtím, tak jsme postavily stan a šly spat. Prej tam bylo nakonec hodně lidí. Usínaly jsme někdy kol 22h.

Čtvrtek Budíček byl oficiálně v 7h, ale moc lidí nevstávalo, bo chvíli před 7h začlo lít (pršet). Asi 7:20 jsme byli „vyhnáni“ Alešovým troubením busem a celkem hlasitým povzbuzováním :-) p.Kubínové a o.Romana. Sbaleno jsme měli rychle a jak pronesla Katka, doteď jsme tak rychle odnikud neodjeli :-) Bus odjížděl v 8h. Nastalo hlasování. Pořád pršelo. Buď půjdeme 10h dlouhou trasu kolem jezera Gjende, nebo pojedeme do Lilehammeru. Vyhrál Lilehammer, ale nejvíc lidí, včetně mě se zdrželo hlasování. Během cesty byly přednášky: Zimní sporty v Norsku, Lilehammer a ZOH. Před přednáškama jsme zastavili v Rengebu na prohlídku stavkirke, ale byl zavřený. Taky jsme asi v 10h :-) začli snídat. Aby se banánovky nemusely dávat na mokrou zem, byly sjednány „držky“, aby drželi krabice s jídlem. K snídani byly cornflakes a ořechové musli, dál čaj, capučíno, nebo čokoláda. Na oběd je chleba, krůtí s vejci, nebo paštika, příp. zbytky z včerejška - sýr, máslo, nutela. Dál oplatek, já nějaký černý kávenky. Kamil při ohlašování jídla nazval oplatky „skládanky“, tak jsme nevěděli, o čem mluví. Prej se to u nich tak říká. Ještě jabko, nebo kerlub. Přijeli jsme do Lilehammeru. Tam si jako „nutnou potřebu“ (myšleno WC) Jenda pořídil třetí chipsy :-) Tyhle stály 41NOK. Pak byl rozptyl po městě. Někteří šli na skokanský můstky, nebo jen tak do města. My jsme šli do muzea - skanzenu. Bylo to tam úžasný :-) Starý dřevěný domky, stavkirke, různý stáje, stodoly, farma, výrobny kdečeho. Psali tam tabulky norsky, anglicky, německy a asi francouzsky. Pak tam byla rybářská osada, koně, kozy, prasata,… Občas nějací lidi, co nám vysvětlovali, co tam dělají. Další část byla novodobá, domy tak kol roku 1930 a novější. Poslední část bylo město, tak 100-150 let zpátky a poštovní muzeum. Několik vagónů na nádraží, lékárna, obchody,… Pak už jsme šli k busu. V 17h jsme odjížděli! Minutu před plánovaným odjezdem byli všichni v busu :-) Za 1h jsme přijeli do Hammeru. Tam jsme se byli podívat na katedrálu rozbořenou Švédy. Taky je tam malej skanzen, jen pár domků, oproti Lilehammeru. V tom skanzenu, v závětří byla mše. Evang. „Kdyby věděl, kdy přijde zloděj…“ a kázání na téma konec světa, nebe, pekla,… (a tak jsem si vzpomněla na půlku srpna). Po mši jsme zase vlezli do busu a jedeme směr Oslo. Pro zajímavost další plány, schválně, jak to dopadne. V pátek bychom měli být v Oslo, v sobotu v Kodani a v 10h v neděli v Brně. Kolem 20h bylo v městě Hammer 14 stupňů. Na jednom odpočívadle jsme zastavili, ohřáli fazole s párkama a stavěli stany na okraji lesa u silnice. Zase bylo podezřele teplo. Nakonec jsem tuhle noc prohlásila za třetí nejlepší. Spat jsme šly ve 22h, ale usínaly kol 23h. Tu hoďku jsme zas prokecaly :-)

Pátek - poslední den prázdnin Vstávali jsme v 7h, bo nám nikdo z těch, co dělali do noci binec u busu neřekl, že se vstává v 8h. Fakt mi udělali radost! :-( A dalším 10-15 lidem taky. K snídani bylo musli a cornflakes, musli asi 4 různý druhy, pak mlíko, capučíno (čokoláda už došla), čaj,… K obědu je chleba, sýr, paštika, sardinky, krůtí s vejci a oplatek (siesta, kávenka, nebo tatranka). Přeskládali jsme věci do kufru a vzali si věci nahoru do busu. V 9:25 jsme vyjeli do Oslo. V 11:30 jsme zastavili na poloostrově v Oslu, kde jsou muzea. Jelikož jsme museli zase 9h stát, šli jsme po různých skupinkách do muzeí. To naše bylo vikingské. Byly tam lodě a sáně, nějaký zemědělský nářadí apod. Oficiální cena pro dospělé byla 60NOK, pro naši skupinu 14 lidí jsme ukecali studentskou slevu 35NOK na osobu. Pak jsme se rozložili na různý skupinky, podle způsobu dopravy do centra. Šlo jít pěšky (daleko), jet lodí, busem, nebo možná i metrem. My jeli busem za 30NOK. Zůstali jsme čtyři: já, Katka, Lukáš a Fanda Z. Jeli jsme až na vlakový nádraží a začli shánět jídlo :-) Bylo to dost náročný. Někde měli jídlo za 400NOK, jinde jsme dva jít chtěli a dva ne, když už jsme se na jiným místě dohodli, že tam půjdem, bylo nám řečeno, že je zavřeno. Nakonec jsme skončili zřejmě u Turků, nebo jinýho tmavšího národa. Jídlo měli dobrý a stálo kolem 100NOK, což bylo super. Dali jsme si ještě dezert. Vanilkový pohár. Jinak jsem měla za 105NOK fish and chips, Lukáš měl rybu, Katka gyros a Fanda hamburger, všichni s hranolkama. Dál jsme sháněli suvenýry, ale nenašli. Šli jsme k royal palace. Měli tam hradní stráž, takový mladý kluky. Děcka se jednoho zeptali a pak se s ním fotili. Dál jsme hledali kostel sv. Olava, kde měla být naše mše v 18:30. Cestou jsme potkali potraviny s názvem Kiwi a pořídili si, nebo jiným nějaký věci. Potkali jsme tam Petru a Stáňu. Po nějaké době jsme zjistili, že mše začne v 19h, tak jsem ještě s Katkou a asi třema klukama šla shánět suvenýry. Kluci nás vedli slušnou oklikou, ale dovedli nás k suvenýrům. Tak jsme hledaly, co koupit. Nakonec mám „dárek“ jen pro nás čtyři bývalý týmáky z Mamre :-) Mši bychom asi stihli, já jsem šla ještě na WC a přišla na první čtení (polsky), pak bylo i česky. Krom nás byli v kostele ještě další lidi, poláci a „hlavní kněz“ taky. Mše byla polskočeská. Po mši jsme se vydali zpět k busu. Většina z nás už neměla prachy, tak jsme šli pěšky. Ještě jsem si koupila nanuka za 26NOK. Přišly jsme až za tmy. Cestou jsem kecala s p.Kubínovou a pak ještě s Petrou. Když jsme došly, už se vařilo. Tuňák, žampiony, kukuřice a těstoviny. Naše skupinka navíc lečo od Petry. Asi 22:45 jsme vyjeli. Dnes budeme „spát“ v buse. Jedeme do Kodaně, kde máme být ráno.

Sobota Kol 6:15 jsme byli vzbuzeni o.Tomášem, že už je most přes moře do města Kodaň. Je nějaký speciální, napřed několik km most, pak tunel,… V Kodani jsme byli kol 7h. Snídali jsme musli, mlíko, a co zbylo. Chleba už není, máme „polystyrén-chleba“. Další v plánu byla mše. Šli jsme kdesi za barák k moři. Potom povídala Pája o tom, co se dá v Kodani vidět. Následně se rozutekly skupinky po městě. Já jsem si postavila stan :-) kterej suším. Kolem mě jsou na plotě pověšený další stany, aby uschly. Mě město vyčerpalo včera. Sklidila jsem suchý stany, psala si zpověď a deníček, chvíli spala a četla knížku Děti a pět jazyků lásky. Je hodně zajímavá. Doporučuju :-) Čekala jsem až se vrátí děcka a začneme vařit. Vrátili se po 15h. Udělali jsme skupinky podle obědů: např. krůtí s kaší, guláš s těstovinama, polívky a další. Pak si kuchaři rozebrali zásoby, kromě těch, co budou na poexpediční víkend. V 16:45 jsme vyjeli. Teď už krom několika zastávek na benzínkách směřujeme do Brna. Pokračují přednášky: Město Bergen, sv. Olav, Obnovitelné zdroje - vodní, film S čerty nejsou žerty…

Neděle Ve 4h ráno jsme vysadili v Dresden p.Kubínovou, kolem 6h Laďu v Praze, 7:30 tři holky Kalčíkovy a Katku někde u Jihlavy. Tam taky vznikla „společná“ fotka, pak vystoupila Katka a Terka, pak Tonda u OB, kol 8h bylo pár km před Brnem 15stupňů. Většina nás vystoupila v Brně u Lázní. Vyložili jsme bus, zamávali řidičům a šli na 9h na mši na Petrov. Následovala společná akce - pořádnej oběd v hospodě. Odcházela jsem asi 13:30 s tím, že s o.Romanem se ještě neloučím. Přece bych ten papír se zpovědí nepsala nadarmo :-) Večer jsem si udělala vejlet na Petrov.

Ještě během jízdy bylo hodnocení přednášek a tip na příští expedici. Nejlepší přednášku měl 1.Jirka S, 2.Jirka M., 3.Maruška. Další hlasování bylo: Kam příště na expedici? 1.Bulharsko, 2.Irsko, 3.Švýcarsko.

Fotky a různé info k expedici můžete najít na stránkách:

Zatím to podle hlasování vypadá, že příští expedice bude v Bulharsku. Ale dokud neproběhne poexpediční víkend, místo expedice není zcela jisté. :-) Už se to párkrát právě na víkendu změnilo.